Info Berkenaan wakaf

KONSEP WAKAF DALAM ISLAM 

1. MUQADDIMAH 

Wakaf adalah merupakan salah satu cara ibadat atau cara menghampiri diri kepada Allah ( هللا الى اًتـقرب ( menerusi harta kekayaan. Wakaf juga merupakan salah satu dari ibadat yang awal dalam Islam yang diizinkan oleh syarak sesiapa dari umat Islam yang berharta serta mampu dan ingin melakukannya. 

Dengan itu amalan wakaf telah menjadi satu tradisi kepada para pemerintah dan hartawanhartawan muslimin di abad-abad dan pertengahan Islam yang dilakukan secara meluas khususnya di negara-negara Arab dan Asia Tengah. 

Sehingga dikebanyakan negara Arab ditubuhkan satu kementerian khas, untuk mengendalikan urusan harta wakaf – disebabkan harta wakaf terlalu banyak dan tidak terurus tanpa ditubuhkan kementerian khusus. 

2. DALIL 

Hadis Ibnu Umar : أن عمر أصاب أرضا من أرض خيبر- فقال : يا رسول هللا- أصبت أرضاخيبر- لم أصب ما ال قط أنفس عندى منه – فما تامرنى فقال : إن شتت حبست أصلها – وتصدقت بها – فتصدق بها عمر – على اال تباع وال توهب والتورث- فى الفقراء وذوى القربى والرقاب والضيف وابن السبيل. ال جناح على من وليها أن يأكل منها بالمعروف ويطعم عير متحول "قال ابن حجر في الفتح – وحديث ابن عمر هذا أصل فى مشروعية الوقف" 

Maksudnya : Hadis dari Ibnu Umar mengatakan bahawa Saidina R.A telah mendapat tanah di Khaibar, katanya : “ wahai Rasulallah s.a.w, saya telah mendapat sebidang tanah di Khaibar yang mana tidak ada harta yang saya dapat lebih berharga daripada ini – maka apakah yang tuan perintahkan saya ? 
Menjawab Rasulullah – sekiranya engkau mahu bolehlah engkau wakafkan tanahnya – dan engkau sedekahkan – maka Umar bersedekah tanpa boleh dijual – dan tanpa boleh dihibah – juga tanpa boleh dipusakai – kepada Fuqara’ dan kaum kerabat – hamba abdi – para tetamu dan para perantau – tidaklah salah kepada sesiapa yang menjaganya ia memakan hasilnya secara baik (tidak melampaui batas) serta memberi makan dengan tidak menjadikannya harta milik. 
Berkata Sheikh Ibnu Hajar didalam Kitab Al-Fathu – Bahawa hadis Ibnu Umar ini adalah merupakan permulaan pensyariatan amalan wakaf ”. 

3. DEFINISI WAKAF 

Wakaf pada bahasa bererti menahan dari dijualbeli dan lain-lain ( عن الحبس التصرف ( pekataan wakaf - تحبيس - تسبيل – adalah satu makna sahaja. 
Dengan itu – di kebanyakan negara Arab kementerian Hal Ehwal Wakaf – disebut - االوقاف وزارة hanya negara Maghribi sahaja di panggil االحباس وزارة. 

Definasi wakaf Syarak : iaitu menahan barangan harta yang boleh dimanfaatkan serta kekal asetnya – dengan memutuskan guna pakai ke atas asset itu dari pihak pewakaf atau lainya – ke arah kegunaan yang harus – atau diguna pakai penghasilannya ke arah kebaikan dan kebajikan – kerana mendamping diri kepada Allah. 

4. HUKUM MEWAKAFKAN HARTA-HARTA DAN HIKMAHNYA: 

Wakaf di sisi Jumhur Ulama’ selain dari Mazhab Hanbali hukumnya sunat yang digalakkan. 

Ianya terjumlah dari amalan pemberian sedekah yang digalakkan – menurut firman Allah: وْ ِ َّر َحتَّـى تُ ْنفِقُ ـب ُل الْ َّم لَ ا تُـ ِحبُّ ْو َن ـ ْن تَنَا ا ِمـ Surah Al-Imran. 

Maksudnya: Kamu tidak sekali-kali dapat mencapai kebajikan dan kebaktian yang sempurna – sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. 

Dan firman Allah: يِّبَ ْوا ِم ْن طَّ َمنُ ِذْي َن آ اَيُّ َها الَّ َ ْر ِض يَـأ َّما اَ ْخ َر ْجنَالَ ُكْم ِم َن ْاألَ ْم َو ِمـ ا ِت َما َك َسْبتُ Surah Al-Baqarah - ayat :267 

Maksudnya: Wahai orang yang beriman – belanjakanlan pada jalan Allah sebahagian dari hasil usaha kamu yang baik-baik – dan sebahagian dari apa yang kami keluarkan dari bumi untuk kamu. 

Ayat-ayat ini pada umumnya memberi mesej tentang menghulurkan harta benda ke jalan kebajikan dan kebaikan manakala mewakafkan harta ialah “ menghulurkan harta benda ke jalan kebajikan ”. 


5. RUKUN WAKAF

Rukun-rukun wakaf ada empat di sisi Jumhur Ulama’. 

Pertama: pewakaf iaitu ahli tabarru’ (orang yang layak membuat kebajikan) 

Kedua: asset atau harta yang diwakafkan (mauquf) itu kepunyaan pewakaf – dan boleh dimanfaatkan serta kekal asetnya. 

Ketiga: orang atau tempat yang ditujukan (mauquf alaih) yang ada dimasa itu. 

Keempat: lafaz wakaf (sighah al-waqaf) 



6. SYARAT SAH WAKAF

Pertama: 
harta atau asset yang diwakafkan itu benda yang ditentuka (ta’yin) – dan boleh dimanfaatkan – serta kekal zatnya – juga harta atau aset itu hak milik pewakaf. 

Kedua: 
hendaklah diwakafkan untuk pihak-pihak yang boleh didapati selama-lamanya – seperti fuqara’ – masakin atau masjid-masjid. 

Ketiga: 
wakaf itu bukan untuk perkara larangan syarak. 

Keempat: 
hendaklah dijelaskan halatuju wakaf (mauquf alaih) 

Kelima:
wakaf itu hendaklah terlaksana serta merta (tanpa taklik atau gantungan) 

Keenam: 
beriltizam atau berkuatkuasa (tanpa berdolak dalik) ertinya tidak ada rasa khiar bagi diri pewakaf pada mengekalkan pewakafnya atau tidak ingin merujuk semula dari wakafnya itu 



7. LAFAZ-LAFAZ WAKAF 
( الوقف صيغة( Lafaz wakaf terbahagi kepada lafaz yang terang dan lafaz sindiran. 

7.1 Lafaz yang terang dan nyata (sarih) seperti :
saya wakafkan rumah saya atau tanah saya di tempat anu kepada …… - atau 

– saya serahkan rumah saya ini kepada …… 

- atau – saya untukkan tanah saya ini kepada …… - atau 

– saya sedekahkan harta ini kepada si anu sebagai sedekah yang tidak dibenarkan kepada yang lain darinya – atau 

– saya sedekahkan rumah saya ini kepada si anu sebagai sedekah untuk selama-lamanya – atau 

– saya sedekahkan rumah saya ini kepada si anu sebagai sedekah wakaf – atau 

– sebagai sedekah yang tidak boleh dijual – atau 

– sebagai sedekah yang tidak boleh diberi kepada orang lain – atau 

– saya jadikan tempat ini – atau –tanah ini sebagai masjid. 


7.2 Lafaz wakaf sendirian (kinayah) ialah seperti :

saya peruntukkan ini kepada golongan fakir – atau 

– saya haramkan ini kepada lain dari golongan fakir – atau

 – saya sedekahkan ini kepada golongan fakir.

No comments:

Post a Comment